Danas više nije dovoljno imati sajt sa jednostavnim sekcijama kao što su home page, o nama, naše usluge itd.
Bilo da vodiš neku vrstu online dnevnika, kreiraš profesionalni portfolio ili web sajt za svoj biznis, potreban ti je blog.
U ovom članku ćeš naučiti kako da započneš sjajan blog koji će ti pomoći da rangiraš i ispromovišeš svoj sajt.
Upravo blog je ono na osnovu čega Gugl rangira i promoviše sajtove.
Što se bolje rangira tvoj sajt, to će više ljudi da njega dolaziti. Uz to će i sve veći broj drugih sajtova promovisati tvoj sajt.
Kada se tvoj sajt dobro rangira i ima visok „domain authority“, ti onda možeš pisati i članke gde ćeš promovisati tuđe proizvode i zarađivati novac od tih promocija. Npr. ako ljudi kliknu na tvoj link da kupe proizvod, ti dobijaš procenat od prodaje. To se zove affiliate marketing i ljudi od toga ozbiljno zarađuju.
Naravno Gugl može reklamirati tvoj sajt i ako mu platiš, ali mi ovde pričamo o organskom rangiranju i organskim ("besplatnim") posetama.
Hajde da uzmemo za primer poslovne sajtove.
U trci za prvo mesto na Gugl pretraživaču, svaki sajt i svaki biznis, postali su mini-izdavačke kuće.
Šta to znači?
Jednostavno više nije dovoljno reći da znaš da radiš nešto. Potrebno je da podeliš svoju ekspertizu, misli i priče o svojoj profesiji putem bloga.
Na taj način se predstavljaš kao autoritet u određenoj oblasti. Autoritet koji toliko zna da mu nije problem da to znanje deli besplatno sa svojim posetiocima.
Guglu je u interesu da rangira i prikazuje sajtove koji adekvatno informišu čitaoce. Zato je dobar blog preduslov da Gugl promoviše tvoj sajt.
Blog je onaj deo tvog sajta koji se najviše optimizuje za pretraživače. U blog objave implementiraš ključne reči koje ljudi često pretražuju.
Ako Gugl prepozna da su te ključne reči „valjano upotrebljene“ na tvom sajtu, prikazaće tvoj sajt kad god neko ukuca te reči u pretraživač.
Što se bolje rangiraš na Guglu, to ćeš više posetioca i potencijalnih klijenata/kupaca imati.
Međutim, nisu svi sajtovi jednaki pred Guglom. Isto važi i za blogove.
Hajde da vidimo kako da u 7 jednostavnih koraka započneš blog koji će ti privući posete i čitaoce.
1. Smisli odgovarajuće ime za blog
Ako nemaš ideju, možeš obaviti SEO pretragu i videti šta ljudi pretražuju. Treba da se fokusiraš na teme koje se dosta pretražuju, a o kojima nije puno pisano (jer želiš da izbegneš jaku konkurenciju).
Kada kažemo da treba da smisliš ime, mislimo na zakup domena za tvoj sajt/blog.
Ime domena je ono što ide pre .com, .RS, .ORG i sličnih ekstenzija/sufiksa koje kucaš u pretraživaču.
Naš domen je npr. Webglobe.rs jer se tako zove naša kompanija.
Tvoj domen može biti vezan za tvoj biznis, ali ako nemaš kompaniju, možeš odabrati bilo koji domen. Možeš upotrebiti neku reč koja asocira na teme o kojima ćeš pisati.
Što se tiče domena, pored .com, .rs i .org, dostupne su ti i ekstenzije kao što su .blog, .biz, .me i slične. Ovde možeš proveriti sve dostupne ekstenzije. Kada se odlučiš za ekstenziju/sufiks, treba da uneseš puno ime svog željenog domena u pretraživač i da proveriš da ga neko već nije zakupio. To možeš proveriti ovde.
Ako je neko već zakupio ime, tražiš drugo.
Par saveta o tome kako da izabereš dobro ime za svoj blog
2. Odaberi platformu putem koje ćeš napraviti blog
Blog možeš napraviti putem platformi za pravljenje sajtova kao što su Wordpress, Wix, Weebly, Medium, Blogger, Tumblr i slične.
Pored plaćenih verzija ovih platformi, postoje i besplatne. Naravno, plaćene verzije ti omogućavaju više opcija kada su u pitanju podešavanja bloga i dizajn.
Prilikom odabira platforme za kreiranje bloga treba da obratiš pažnju na jednostavnost platforme i lakoću korišćenja.
Takođe je bitna sloboda koju ti platforma pruža kada su u pitanju odabir dizajna, podešavanja, itd.
Mnoge platforme se lažno predstavljaju kao low code ili no code platforme koje ne zahtevaju znanje programiranja… ali ako želiš da izvučeš maksimum iz njih, ipak ti je potrebno osnovno poznavanje HTML-a i CSS-a.
3. Odaberi hosting paket i provajdera
Sve što postoji na internetu, uključujući i tvoj blog, sajt i sve ostale podatke koje vidiš kroz browser, sve to negde postoji na nekom računaru.
Računari na čijim hard diskovima su fizički skladišteni podaci kojima pristupamo putem interneta, nazivaju se serveri. Internet je u stvari mreža u kojoj naši računari komuniciraju sa tim serverima.
Zakup i održavanje servera zove se hosting zato što server host-uje tvoj sajt. Host na engleskom znači domaćin. To bukvalno znači da ti neko iznajmljuje prostor na svom hard disku da ti tu skladištiš svoje podatke, svoj sajt, svoj blog. Uz to „hosting“ podrazumeva i da tvoj „stanodavac“ održava stan umesto tebe.
Održavanje servera je malo drugačije od održavanja običnog računara i zahteva programerske veštine.
Kada neko to radi umesto tebe, brine se za to da mašina na kojoj je tvoj sajt skladišten radi besprekorno i naravno – izdaje ti tu mašinu pod zakup – to se zove hosting.
Posmatraj hosting provajdera kao stanodavca. On ima nekoliko zgrada, recimo ceo blok (što bi bio ekvivalent data centru). Ako je jedna zgrada = 1 server, ti uglavnom iznajmljuješ samo 1 stan u toj zgradi (dakle iznajmljuješ samo jedan mali deo servera).
Bitno je da kompanija koja ti pruža hosting usluge bude na dobrom glasu kako bi mogla tvom blogu da obezbedi:
Kada biraš hosting kompaniju i paket, obrati pažnju na cene inicijalnog zakupa hostinga, ali i cene godišnjeg obnavljanja hosting paketa.
Ponekad kompanije obnavljanje naplaćuju više nego zakup pa te tako namame da izgradiš blog i sajt. Posle povećaju cene, a tebe mrzi da se seliš kod drugog hosting provajdera pa plaćaš skuplje.
Takođe treba da obratiš pažnju na cene zakupa dodatnog prostora na serveru. Ako odlučiš da obogatiš svoj blog video zapisima, zvučnim zapisima, slikama itd., trebaće ti više prostora. Dodatni prostor se dodatno naplaćuje pa obrati pažnju na cenovnik kada je ovo u pitanju.
Takođe je bitno da pored SEO-a i brzine učitavanja bloga tvoj hosting provajder poseduje servere blizu geografske lokacije na kojoj obitava tvoja ciljna publika.
Ako je tvoj blog namenjen srpskoj publici, dobro je da imaš srpskog hosting provajdea sa serverima u Srbiji.
Webglobe.rs se postarao za to da ne moraš da provedeš sate i sate tražeći hosting kompaniju koja zadovoljava sve ove kriterijume.
Ako želiš savršen hosting sa najpristupačnijim cenama, najsavesnijom korisničkom podrškom i najboljim performansama, jednostavno klikni ovde.
Pomoći ćemo ti da kreiraš blog za samo nekoliko minuta.
4. Obrati pažnju na dizajn bloga
Pored samog teksta na blogu, bitno je kako tvoj blog izgleda.
Blog treba da bude dovoljno neobičan i upadljiv da privuče pažnju, ali treba izbegavati kič.
Kada je u pitanju dizajn bloga, veoma je bitno imati na umu takozvani user experience. User experience se odnosi na lakoću sa kojom će korisnici navigirati kroz tvoj blog.
Tvoj blog treba da bude pregledan i lako pretraživ tako da bilo ko može brzo da dođe do bilo koje od tvojih objava.
Tema i dizajn treba da budu konzistentni kako bi blog predstavljao tvoj jedinstveni brend.
I nemoj da zaboraviš na logo!
Začudilo bi te koliko ljudi zakupi domen i hosting, odabere temu za svoj blog, dizajnira ga i… ništa!
Nikad ništa ne objave.
Teško je reći zašto se to dešava…
Blogging je popularan način zarade od kuće. Većini ljudi je primamljiv jer im se čini da će blog sam zarađivati pare bez da oni išta urade.
Manje više i jeste tako. Pokazali smo ti koliko je jednostavno započeti blog, ali… moraš nešto imati na tom blogu da bi ti isti zarađivao novac.
Dešava se da ljudi jednostavno nemaju inspiracije ili ne znaju tačno o čemu bi pisali. Kad smišljaš i temu za svoj blog, čini ti se da imaš toliko toga da kažeš, međutim, kada dođe trenutak da se zapravo nešto kaže, onda se zaveže jezik.
To se dešava i iskusnim blogerima i zato ćemo ti reći kako da lako objaviš svoj prvi tekst i probiješ led.
Jednostavnije je nego što misliš. U svojoj prvoj objavi prosto najavi lansiranje svog bloga. Reci svojoj publici:
Dakle jednostavno odgovori na pitanja:
I šta sad? Ništa, pozovi ljude da nastave da čitaju jer će dobiti ___________ (benefit od čitanja).
Zapravo tu strukturu možeš primenjivati na sve ostale članke koje objavljuješ, za svaku temu posebno.
Samo malo izmeni:
Ako želiš da započneš blog, to možeš uraditi neverovatno lako i brzo, pogotovu ako pratiš naša uputstva.
Ako si i ti onaj lenji čitalac koji je samo skrolovao kroz ovaj tekst, daćemo ti koncizan pregled koraka koje treba da napraviš i pokreneš blog za 20ak minuta.
E, za kraj, ima jedna začkoljica. Džaba ti i najbolji blog na svetu ako ga niko ne čita.
Zato ćemo ti u sledećem tekstu objasniti kako da popularizuješ i „omasoviš“ svoj blog.
Delite članak
Zašto da imate usluge na različitim mestima kada ih možete imati na jednom?